Projekty i innowacje

"EKO Z TWOJĄ WOLĄ"

Ochrona powietrza. Co nas truje?

Nauczyciele przeprowadzili zajęcia mające na celu wzbogacenie wiedzy uczniów na temat: zmian klimatycznych, zanieczyszczeń powietrza oraz dbania o powietrze, którym oddychamy.

Uczniowie z dużym zaangażowaniem obejrzeli filmy, prezentacje, układali hasła i wykonali prace plastyczne.

Próbowali również odpowiedzieć na pytanie: Co Ty możesz zrobić dla czystego powietrza?

Doszli do wniosku, że wszyscy powinniśmy zmienić swoje nawyki i wtedy ulegnie poprawie jakość powietrza.

Dbamy o powietrze w naszej szkole

W klasach odbyły się zajęcia mające na celu wzbogacenie wiedzy na temat, jak dbać o powietrze, którym oddychamy w salach lekcyjnych. Uczniowie przypomnieli sobie również,  jak ważne znaczenie dla naszego zdrowia i samopoczucia mają rośliny.

Podczas zajęć uczniowie rozwiązywali zagadki, krzyżówki, a także obejrzeli prezentacje, filmiki
o roślinach, które oczyszczają powietrze.

Każda klasa wśród roślin doniczkowych w swojej sali wybrała te, które filtrują powietrze. Uczniowie poznali nazwy tych roślin, wykonali tabliczki z ich nazwami, a obecnie dbają o nie.

Klasowe ogródki ziołowe

Przyroda powoduje u każdego dziecka ciekawość otaczającego świata, rozwija jego obserwację i uważność. Wpływa na koncentrację, poprawia samopoczucie i rozpieszcza zmysły.

 

Jesienią uczniowie klas 1-3 założyli w swoich salach ogródki ziołowe.

Zapoznali się z  informacjami dotyczącymi właściwej uprawy ziół, podziwiali zdjęcia roślin i planowali uprawy. Przygotowali odpowiednią ziemię, nasiona i sadzonki. Uczniowie nie zapomnieli również o tym, czego do życia potrzebuje każda roślina. Zasiali nasiona i zasadzili sadzonki ziół dbając, by system korzeniowy rośliny właściwie umieszczony został w glebie. Rozpoczęli prowadzenie obserwacji wzrostu swoich  roślin, systematycznie omawiając w kolejnych dniach widoczne zmiany i podejmując działania pielęgnacyjne.

 

Ziołowe ogródki wspaniale wyglądają na parapetach  okiennych.

Dzieci podziwiają swoje uprawy, chłoną zapachy i smakują zioła oraz wykorzystują do przygotowania zdrowych kanapek.

Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę!!!

W ramach projektu zorganizowano w szkole Podstawowej nr 222 w Warszawie zorganizowaliśmy akcję „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”.  

Celem tego zadania było uwrażliwienie uczniów na potrzeby zwierząt. 

 Dzieci miały możliwość zapoznania się z potrzebami wybranych grup zwierząt.  

Na zajęciach biologii przeprowadzone zostały lekcje na temat: ”Jak mądrze dokarmiać ptaki, żeby nie szkodzić”, “Jak pomagać jeżom i owadom?” 

Realizacja tej tematyki uświadomiła dzieciom potrzebę niesienia pomocy zwierzętom.  Uczniowie nauczyli, jak mądrze dokarmiać, chronić i pomagać zwierzętom, a jakie działania mogą im zaszkodzić. Uczniowie z klas szóstych z dużym zaangażowaniem przystąpili realizacji swoich przydzielonych zadań, przygotowali plakaty informacyjne oraz miejsca schronienia dla zwierząt. 

 

  1. Jak możesz pomóc jeżom przetrwać zimę? 

Znalezienie jeżom odpowiedniego miejsca do zapadnięcia w zimowy sen nie jest łatwe.  

Tu właśnie możemy pomóc. Jeśli masz działkę czy ogródek, nie grab wszystkich opadłych liści – zostaw ich trochę dla jeża! 

Właściciele działek i ogródków mogą zapewnić maluchom kryjówkę, jeśli nie będą usuwać opadniętych liści. Zostaw więc opadłe liście, gałęzie i skoszoną trawę – to z tych elementów jeże budują swoje zimowe mieszkania! 

Możemy też postawić drewnianą budkę dla jeża. Optymalne wymiary domku dla jeża to 45-50 cm długości i szerokości oraz 35-40 cm głębokości. Wejścia powinny mieć do 20 cm szerokości. Taki rozmiar pozwoli uniknąć wtargnięcia do domku intruzów, takich jak pies czy lis. 

Jak zaprosić jeża do domku? Najlepiej obsadzić go roślinami tworzącymi zwarty gąszcz. Trawę lepiej zostawić nieskoszoną. Jeża przyciągną także sterty liści, ściętych gałęzi, a także sąsiedztwo kompostownika. 

 

Nasi uczniowie przygotowali miejsce na terenie naszej szkoły, gdzie jeże mogłyby znaleźć schronienie (zdjęcia)

 

 

2.Jak należy dokarmiać ptaki? 

Dokarmiać ptaki powinno się wyłącznie zimą – w inne pory roku ptaki świetnie poradzą sobie same i dokarmianie nie jest konieczne. 

Dokarmiać ptaki trzeba mądrze, tak aby nie czynić zwierzętom szkody. 

Jeśli zdecydujemy się rozpocząć dokarmianie, musimy to robić codziennie, aż do ocieplenia. 

Pożywienie dla ptaków wykładajmy zawsze w tym samym miejscu – ptaki przyzwyczają się do niego i zawsze tutaj będą przylatywać. Powinno to być miejsce zaciszne i osłonięte przed wiatrem. Miejsce to jednocześnie powinno być odsłonięte, ponieważ ptaki unikają miejsc o ograniczonej przestrzeni, skąd trudno im uciec w przypadku jakiegokolwiek zagrożenia. Karmnik można ustawić też na zewnętrznym parapecie okna. Trzeba go co jakiś czas czyścić z resztek jedzenia i ptasich odchodów. 

Nie wolno podawać ptakom spleśniałego pieczywa, ponieważ powoduje u nich dolegliwości gastryczne.  

Słonina, którą wieszamy na gałęziach drzew musi być surowa, bez przypraw i nie może wisieć dłużej niż 3–4 tygodnie – po tym czasie jełczeje. 

Ptakom można wysypywać nasiona słonecznika (łuskane bądź w łupinach), rozdrobnione łuskane orzechy, siemię lniane, konopie, proso, różne kasze, pszenicę, owies, płatki owsiane. Do karmników można też wykładać pokrojone kawałki jabłka. 

 

       Pod koniec listopada 2023 r. miłośnicy ptaków z klas 6, którym los tych braci mniejszych nie jest obojętny, wykonali kolejne karmniki i zawiesiliśmy je z pomocą Pana dozorcy w naszym szkolnym ogrodzie.  

W czasie mrozów będziemy pomagać naszym skrzydlatym przyjaciołom poprzez ich dokarmianie.  

Jeśli teraz będziemy dokarmiać ptaki w ogrodzie, to one wiosną i latem odwdzięczą się nam zjadając szkodliwe owady. 

Jak zaprosić pożyteczne owady do swojego ogrodu? 

 

Owady to najliczniejsza grupa zwierząt na całym świecie. 

 Mimo że wiele osób ich nie docenia i traktuje wyłącznie jako małych, nieproszonych gości, część z nich – zwłaszcza pszczoły murarki, złotooki, biedronki, muchówki, chrząszcze, trzmiele, ważki i motyle – to bardzo pożyteczne owady. Zapylają rośliny, doprowadzają do ich owocowania i tworzą naturalny ekosystem. Są podstawą równowagi ekologicznej i pomagają zwalczać szkodniki roślin (np. mszyce, przędziorki i miodówki), dlatego warto sprawić, aby jak najczęściej gościły w ogrodzie. 

Owady lubią kolorowe i wonne rośliny. Pszczoły szczególnie lgną do intensywnie pachnących kwiatów w kolorze niebieskim i fioletowym, np. lawendy, chabrów bławatków, cykorii podróżnika i facelii błękitnej. Trzmiele, które ukrywają się pod ziemią i w norach gryzoni, przyciągają szałwie, maki i malwy, a motyle zwabisz kwiatami w kolorze purpury i żółci – chabrem wielkogłówkowym, mniszkiem pospolitym, nawłocią kanadyjską, rzepakiem i jeżówką purpurową. 

Sadzenie długo kwitnących roślin miododajnych i urządzanie łąk kwietnych w ogrodzie skutecznie wabi owady do ogrodu. Jest to jednak rozwiązanie chwilowe, które nie przynosi długofalowych skutków. Owady nie mają miejsca na odpoczynek i schronienie pośród traw i kwiatów, dlatego szybko odlatują w bardziej sprzyjające tereny. Można temu zaradzić, stawiając domek dla owadów. 

Domek ma służyć zapylaczom przez cały rok, warto więc wybrać dla tego zaciszne, ciepłe miejsce, w którym pożyteczne owady znajdą azyl na czas zimy, upałów, wiatrów i burz, ale też będzie im służył jako bezpieczne gniazdo w okresie rozrodczym. 

Jeżeli chcesz zachęcić owady, by częściej pojawiały się w Twoim ogrodzie, ogranicz nadmierne zabiegi pielęgnacyjne – zwłaszcza koszenie i przycinanie. Pszczoły, motyle, trzmiele, złotooki i inne pożyteczne stworzenia lubią różnorodność.  

 Jeśli masz działkę, to posadź długo kwitnące drzewa – klon tatarski, jarzębinę, lipę, robinię akacjową, jabłonie, grusze i czereśnie. 

 Nie usuwaj też gniazd owadów ani pajęczyn i zrezygnuj ze stosowania chemicznych środków ochrony roślin! 

 

Uczniowie klas szóstych z pomocą rodziców wykonali wspaniałe domki dla owadów

Pomagamy ptakom przetrwać zimę.

Dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej wzięły udział w projekcie „Eko z Twoją Wolą”. Uczniowie przy pomocy nauczyciela wykonali karmnik dla ptaków, a następnie pomalowali farbami. Przygotowany z zaangażowaniem karmnik uczniowie zawiesili na drzewie przy budynku szkoły. Dzieci będą codziennie sprawdzać zawartość karmnika i systematycznie uzupełniać pojemnik na pokarm.  W ten sposób włączą się aktywnie w akcję pomocy ptakom podczas zimy.

Pomagamy jeżom przetrwać zimę.

Zima to czas, kiedy wiele zwierząt zapada w sen zimowy. Wśród nich są również jeże. Jesienią te śliczne i sympatyczne zwierzątka szykują sobie schronienie, w którym będą mogły bezpiecznie przezimować. 

Z pomocą tym małym ssakom pośpieszyli uczniowie z klasy 1a, którzy w ogrodzie szkolnym zbudowali dla nich dwie zimowe kryjówki.

 

Dzieci liczą na to, że zamieszkają tam jakieś jeżyki.

OBSERWACJE FENOLOGICZNE DRZEW JESIENIĄ W KLASACH I-III

Klasy I-III obchodziły Światowy Dzień Drzewa.

Podczas edukacji przyrodniczej odbyły się zajęcia w terenie. Uczniowie obserwowali jesienne drzewa. Wyniki obserwacji, pomiarów i badań zapisywali w kartach pracy. Powstały również klasowe albumy z jesiennymi drzewami,

Na zajęciach plastycznych uczniowie wykonali za pomocą różnorodnych technik piękne prace przedstawiające jesienne drzewa. Kolorowe liście zamieniły się             w „jesienne cudeńka”.

 

Działania uczniów klas młodszych przedstawia zamieszczona galeria zdjęć.

Obserwacje fenologiczne drzew jesienią

   Uczestnictwo w projekcie polega na wybraniu przez uczniów drzewa i prowadzeniu obserwacji faz fenologicznych, czyli sezonowych zmian, jakie zachodzą w życiu drzew przez cały rok. 

 W naszej szkole obserwacjami zajęli się uczniowie klas piątych oraz klasa 6 i 7. W ramach lekcji biologii odbyły się zajęcia terenowe, podczas których uczniowie zostali podzieleni na grupy i wybraliśmy spośród drzew rosnących wokół naszej szkoły kilka drzew do obserwacji, w tym kasztanowca, lipę, jarząb, miłorząb, modrzewia, świerka, klona i brzozę. 

 Uczniowie prowadzili swoje obserwacje raz w tygodniu i rejestrowali je poprzez wykonywanie zdjęć, wypełnianie kart pracy, prowadzenie dzienników obserwacji, wykonywanie plakatów i prezentacji.

  Niektórzy uczniowie stworzyli tabliczki z nazwami drzew, a inni nadali im nawet imiona. 

 Obserwacje faz fenologicznych zaczęliśmy od jesieni. Będziemy kontynuowali obserwacje również zimą i wiosną.

 Klasa 7b postawiła sobie za cel stworzyć mapę drzew w otoczeniu naszej szkoły. Powstały już pierwsze projekty:)

 Zamieszczamy kilka zdjęć z naszych obserwacji:

Ogólnopolski program edukacyjny „Moje miasto bez elektrośmieci”.

Program „Moje miasto bez elektrośmieci” powstał w roku 2011 z inicjatywy ElektroEko. Jego celem jest  edukacja dzieci i ich rodzin z zakresu prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, w trosce o środowisko naturalne.

Sadzenie wrzosów i berberysów.

Najlepszy czas sadzenia roślin ogrodowych to wiosna lub jesień, gdyż wtedy panują najlepsze warunki, sprzyjające łatwemu przyjmowaniu się sadzonek.

We wrześniu i październiku uczniowie naszej szkoły z radością i dużym zaangażowaniem upiększali teren wokół szkoły. Sadzili wrzosy i berberysy.

Był to świetny pretekst i powód, by wyjść na powietrze, by się poruszać oraz uaktywnić ciało i zmysły.

Laboratoria przyszłości

Laboratoria Przyszłości

AKTYWNA TABLICA

Program Aktywna Tablica

Aktywna Tablica – pomoce

Zeszyt online

Platforma edukacyjna Zeszyt.online

Wolimy sprawiedliwość

Podsumowanie Konkursu Wolimy Sprawiedliwość