"EKO Z TWOJĄ WOLĄ"
OBSERWACJE FENOLOGICZNE DRZEW WIOSNĄ W KLASACH I-III
Nie bez powodu wiosna uważana jest za najpiękniejszą porę roku, gdyż to właśnie wtedy zakwita większość drzew.
Podczas edukacji przyrodniczej były wyświetlane prezentacje multimedialne, odbyły się wycieczki i zajęcia w terenie. Uczniowie obserwowali i podziwiali kwitnące, wiosenne drzewa.
Podczas zajęć dowiedzieli się, że wiosenne drzewa, które wymieniamy zawsze na początku, to przede wszystkim magnolia, dereń oraz najpiękniejszy symbol wiosny – ozdobna wiśnia. Kiedy na zewnątrz robi się coraz cieplej, kwitną także drzewa owocowe, np. jabłoń, głóg. Pięknie prezentują się również śliwy, grusze i morele.
Wyniki obserwacji, pomiarów i badań nasi uczniowie zapisywali w kartach pracy.
Na zajęciach plastycznych zostały wykonane za pomocą różnorodnych technik piękne prace przedstawiające wiosenne drzewa.
Działania uczniów klas młodszych przedstawia zamieszczona galeria zdjęć:
Trzecioklasiści aktywnie uczestniczyli w zajęciach, bardzo ładnie pracowali w zespołach. Bez problemu poradzili sobie z kartą pracy. Wspaniale pracując w grupach spisali się w grze dydaktycznej- za co zostali nagrodzeni odznaką, Dzielnie się spisałeś”
Dziękuję wychowawczyni klasy 3c za możliwość poprowadzenia lekcji i moim wspaniałym uczennicom z klasy 7c – możecie być z siebie dumne.
Maria Szczygielska
Segregacja odpadów
Ekologia to ważny element edukacji, dlatego nauczyciele uczący w klasach I – III zorganizowali szereg zajęć i działań mających na celu zwiększenie świadomości dotyczącej segregacji odpadów, a co za tym idzie, dbałości o zachowanie czystości naszego środowiska.
Uczniowie mieli okazję obejrzeć filmy edukacyjne, wysłuchać różnych słuchowisk i wywiadów, z których mogli się dowiedzieć, w jaki sposób odpowiednio segregować odpady, jak zapobiegać ich nadmiernemu powstawaniu.
Nauczyciele przeprowadzili pogadanki na temat selektywnej zbiórki odpadów, jak również zorganizowali zajęcia na terenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania.
Uczniowie wykonali także prace plastyczne o tematyce związanej z segregacją śmieci i ochrony środowiska, które zostały wyeksponowane na szkolnych korytarzach.
Na co dzień wszyscy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły segregują śmieci w szkole wrzucając je do odpowiednich pojemników.
,, ENERGIA WOKÓŁ NAS” - OSZCZĘDZANIE ENERGII KOLEŻEŃSKA LEKCJA DLA KLAS MŁODSZYCH
Już setki lat temu ludzie wykorzystywali energię wody do napędzania maszyn w młynach, tartakach czy kuźniach. Służyły im do tego głównie koła wodne, które były jednymi z pierwszych urządzeń pozwalających uzyskać energię mechaniczną z wody. Jak w dzisiejszych czasach ludzie wykorzystują wodę, wiatr, słońce do uzyskania energii? W jaki sposób zamienia się ona w prąd i jak ją oszczędzać?…….Na te i inne pytania uczniowie klasy 3c szukali odpowiedzi na nietypowej lekcji, bo prowadzonej przez uczennice z klasy 7c, które w ramach projektu geograficznego, Energia wokół nas” przygotowały takie zajęcia.
Trzecioklasiści aktywnie uczestniczyli w zajęciach, bardzo ładnie pracowali w zespołach. Bez problemu poradzili sobie z kartą pracy. Wspaniale pracując w grupach spisali się w grze dydaktycznej- za co zostali nagrodzeni odznaką, Dzielnie się spisałeś”
Dziękuję wychowawczyni klasy 3c za możliwość poprowadzenia lekcji i moim wspaniałym uczennicom z klasy 7c – możecie być z siebie dumne.
Maria Szczygielska
„WOLSKI EKOSTWOREK”
Eko – stworki to świetny pomysł na niezwykle rozwijającą zabawę dla dzieci w każdym wieku.
Uczniowie klas 1-3 zrobili ekologiczne, śmieciowe stworki. Wykorzystali m.in. zużyty papier, butelki i zakrętki po napojach, aluminiowe puszki.
Takie praca to super zabawa i jednocześnie dbałość o środowisko naturalne.
OSZCZĘDZAMY ENERGIĘ - ,,EKOLOGICZNY DOM”
Energia to źródło naszego życia. Ma ona różne oblicza ułatwiające naszą codzienność i sprawiające, że żyje nam się wygodniej, np. dzięki energii możemy jeździć samochodami, oświetlać domy oraz gotować. Czym tak naprawdę jest energia jakie są źródła jej pozyskiwania, co należy robić, aby oszczędnie ją gospodarować. O tym wszystkim uczniowie klas siódmych dowiedzieli się na lekcjach geografii – realizując projekt „Ekologiczny dom- odnawialne źródła energii”. Poszczególne grupy projektowe budowały urządzenia produkujące „czystą energię” (wiatrak, koło wodne, kolektor słoneczny), oraz pokazywały jakie są korzyści z zastosowania tego urządzenia w gospodarstwach domowych. Swoje tematy opracowywali w różnorodny sposób. Tworzyli plakaty naukowe, lapbooki, gry dydaktyczne, krzyżówki, ulotki – aby w ciekawy sposób zaprezentować swoje zagadnienie. Szukali sposobów na oszczędzanie energii w domu, szkole czy biurze. Powstały piękne makiety ekologicznych domów i szkoły. Uczniowie poznali znaczenie i wykorzystanie w Polsce odnawialnych źródeł energii, a także dyskutowani o realiach polskiej energetyki. Szukali jej mocnych i słabych stron, mówili o szansach i zagrożeniach. Głównym celem realizowanych działań było pokazanie w jakim kierunku zmierza świat, w związku z coraz większym zapotrzebowaniem na energię oraz czy „czysta energia” może być elementem zrównoważonego rozwoju energetycznego Polski i świata. Oszczędzanie energii elektrycznej jest bardzo ważne przede wszystkim z punktu widzenia ochrony środowiska. Pamiętaj, że jesteś jedną z setek tysięcy osób potrzebujących prądu. Musimy więc zadbać o to, by energii wystarczyło dla wszystkich. Gdy oszczędzamy prąd, nie trzeba go produkować w coraz większych ilościach, dzięki czemu mniej zanieczyszczamy nasze środowisko. Za mniejsze zużycie prądu płacimy mniejsze rachunki, czyli oszczędzamy i nasze pieniądze, i energię elektryczną. Sposobów na oszczędzanie jest wiele. Warto je uczynić podstawowym nawykiem naszego postępowania.
OBSERWACJE FENOLOGICZNE DRZEW ZIMĄ W KLASACH I-III
Podczas edukacji przyrodniczej odbyły się zajęcia w terenie. Uczniowie obserwowali zimowe drzewa. Zauważyli, że podczas zimy uwidaczniają się takie cechy drzew, których wcześniej nie dostrzegali.
Pędy w ciągu całego sezonu pokryte były setkami liści, więc to one przede wszystkim przyciągały wzrok. Natomiast zimą dokładnie widać malowniczy zarys bezlistnych pędów. Często przybierają one niezwykłe kolory (np. czerwone pędy derenia) lub kształty (powyginane i poskręcane pędy wierzb).
Na zajęciach plastycznych uczniowie wykonali za pomocą różnorodnych technik piękne prace przedstawiające zimowe drzewa.
Działania uczniów klas młodszych przedstawia zamieszczona galeria zdjęć:
Ochrona powietrza. Co nas truje?
Nauczyciele przeprowadzili zajęcia mające na celu wzbogacenie wiedzy uczniów na temat: zmian klimatycznych, zanieczyszczeń powietrza oraz dbania o powietrze, którym oddychamy.
Uczniowie z dużym zaangażowaniem obejrzeli filmy, prezentacje, układali hasła i wykonali prace plastyczne.
Próbowali również odpowiedzieć na pytanie: Co Ty możesz zrobić dla czystego powietrza?
Doszli do wniosku, że wszyscy powinniśmy zmienić swoje nawyki i wtedy ulegnie poprawie jakość powietrza.
Dbamy o powietrze w naszej szkole
W klasach odbyły się zajęcia mające na celu wzbogacenie wiedzy na temat, jak dbać o powietrze, którym oddychamy w salach lekcyjnych. Uczniowie przypomnieli sobie również, jak ważne znaczenie dla naszego zdrowia i samopoczucia mają rośliny.
Podczas zajęć uczniowie rozwiązywali zagadki, krzyżówki, a także obejrzeli prezentacje, filmiki
o roślinach, które oczyszczają powietrze.
Każda klasa wśród roślin doniczkowych w swojej sali wybrała te, które filtrują powietrze. Uczniowie poznali nazwy tych roślin, wykonali tabliczki z ich nazwami, a obecnie dbają o nie.
Klasowe ogródki ziołowe
Przyroda powoduje u każdego dziecka ciekawość otaczającego świata, rozwija jego obserwację i uważność. Wpływa na koncentrację, poprawia samopoczucie i rozpieszcza zmysły.
Jesienią uczniowie klas 1-3 założyli w swoich salach ogródki ziołowe.
Zapoznali się z informacjami dotyczącymi właściwej uprawy ziół, podziwiali zdjęcia roślin i planowali uprawy. Przygotowali odpowiednią ziemię, nasiona i sadzonki. Uczniowie nie zapomnieli również o tym, czego do życia potrzebuje każda roślina. Zasiali nasiona i zasadzili sadzonki ziół dbając, by system korzeniowy rośliny właściwie umieszczony został w glebie. Rozpoczęli prowadzenie obserwacji wzrostu swoich roślin, systematycznie omawiając w kolejnych dniach widoczne zmiany i podejmując działania pielęgnacyjne.
Ziołowe ogródki wspaniale wyglądają na parapetach okiennych.
Dzieci podziwiają swoje uprawy, chłoną zapachy i smakują zioła oraz wykorzystują do przygotowania zdrowych kanapek.
Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę!!!
W ramach projektu zorganizowano w szkole Podstawowej nr 222 w Warszawie zorganizowaliśmy akcję „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”.
Celem tego zadania było uwrażliwienie uczniów na potrzeby zwierząt.
Dzieci miały możliwość zapoznania się z potrzebami wybranych grup zwierząt.
Na zajęciach biologii przeprowadzone zostały lekcje na temat: ”Jak mądrze dokarmiać ptaki, żeby nie szkodzić”, “Jak pomagać jeżom i owadom?”
Realizacja tej tematyki uświadomiła dzieciom potrzebę niesienia pomocy zwierzętom. Uczniowie nauczyli, jak mądrze dokarmiać, chronić i pomagać zwierzętom, a jakie działania mogą im zaszkodzić. Uczniowie z klas szóstych z dużym zaangażowaniem przystąpili realizacji swoich przydzielonych zadań, przygotowali plakaty informacyjne oraz miejsca schronienia dla zwierząt.
- Jak możesz pomóc jeżom przetrwać zimę?
Znalezienie jeżom odpowiedniego miejsca do zapadnięcia w zimowy sen nie jest łatwe.
Tu właśnie możemy pomóc. Jeśli masz działkę czy ogródek, nie grab wszystkich opadłych liści – zostaw ich trochę dla jeża!
Właściciele działek i ogródków mogą zapewnić maluchom kryjówkę, jeśli nie będą usuwać opadniętych liści. Zostaw więc opadłe liście, gałęzie i skoszoną trawę – to z tych elementów jeże budują swoje zimowe mieszkania!
Możemy też postawić drewnianą budkę dla jeża. Optymalne wymiary domku dla jeża to 45-50 cm długości i szerokości oraz 35-40 cm głębokości. Wejścia powinny mieć do 20 cm szerokości. Taki rozmiar pozwoli uniknąć wtargnięcia do domku intruzów, takich jak pies czy lis.
Jak zaprosić jeża do domku? Najlepiej obsadzić go roślinami tworzącymi zwarty gąszcz. Trawę lepiej zostawić nieskoszoną. Jeża przyciągną także sterty liści, ściętych gałęzi, a także sąsiedztwo kompostownika.
Nasi uczniowie przygotowali miejsce na terenie naszej szkoły, gdzie jeże mogłyby znaleźć schronienie (zdjęcia)
2.Jak należy dokarmiać ptaki?
Dokarmiać ptaki powinno się wyłącznie zimą – w inne pory roku ptaki świetnie poradzą sobie same i dokarmianie nie jest konieczne.
Dokarmiać ptaki trzeba mądrze, tak aby nie czynić zwierzętom szkody.
Jeśli zdecydujemy się rozpocząć dokarmianie, musimy to robić codziennie, aż do ocieplenia.
Pożywienie dla ptaków wykładajmy zawsze w tym samym miejscu – ptaki przyzwyczają się do niego i zawsze tutaj będą przylatywać. Powinno to być miejsce zaciszne i osłonięte przed wiatrem. Miejsce to jednocześnie powinno być odsłonięte, ponieważ ptaki unikają miejsc o ograniczonej przestrzeni, skąd trudno im uciec w przypadku jakiegokolwiek zagrożenia. Karmnik można ustawić też na zewnętrznym parapecie okna. Trzeba go co jakiś czas czyścić z resztek jedzenia i ptasich odchodów.
Nie wolno podawać ptakom spleśniałego pieczywa, ponieważ powoduje u nich dolegliwości gastryczne.
Słonina, którą wieszamy na gałęziach drzew musi być surowa, bez przypraw i nie może wisieć dłużej niż 3–4 tygodnie – po tym czasie jełczeje.
Ptakom można wysypywać nasiona słonecznika (łuskane bądź w łupinach), rozdrobnione łuskane orzechy, siemię lniane, konopie, proso, różne kasze, pszenicę, owies, płatki owsiane. Do karmników można też wykładać pokrojone kawałki jabłka.
Pod koniec listopada 2023 r. miłośnicy ptaków z klas 6, którym los tych braci mniejszych nie jest obojętny, wykonali kolejne karmniki i zawiesiliśmy je z pomocą Pana dozorcy w naszym szkolnym ogrodzie.
W czasie mrozów będziemy pomagać naszym skrzydlatym przyjaciołom poprzez ich dokarmianie.
Jeśli teraz będziemy dokarmiać ptaki w ogrodzie, to one wiosną i latem odwdzięczą się nam zjadając szkodliwe owady.
Jak zaprosić pożyteczne owady do swojego ogrodu?
Owady to najliczniejsza grupa zwierząt na całym świecie.
Mimo że wiele osób ich nie docenia i traktuje wyłącznie jako małych, nieproszonych gości, część z nich – zwłaszcza pszczoły murarki, złotooki, biedronki, muchówki, chrząszcze, trzmiele, ważki i motyle – to bardzo pożyteczne owady. Zapylają rośliny, doprowadzają do ich owocowania i tworzą naturalny ekosystem. Są podstawą równowagi ekologicznej i pomagają zwalczać szkodniki roślin (np. mszyce, przędziorki i miodówki), dlatego warto sprawić, aby jak najczęściej gościły w ogrodzie.
Owady lubią kolorowe i wonne rośliny. Pszczoły szczególnie lgną do intensywnie pachnących kwiatów w kolorze niebieskim i fioletowym, np. lawendy, chabrów bławatków, cykorii podróżnika i facelii błękitnej. Trzmiele, które ukrywają się pod ziemią i w norach gryzoni, przyciągają szałwie, maki i malwy, a motyle zwabisz kwiatami w kolorze purpury i żółci – chabrem wielkogłówkowym, mniszkiem pospolitym, nawłocią kanadyjską, rzepakiem i jeżówką purpurową.
Sadzenie długo kwitnących roślin miododajnych i urządzanie łąk kwietnych w ogrodzie skutecznie wabi owady do ogrodu. Jest to jednak rozwiązanie chwilowe, które nie przynosi długofalowych skutków. Owady nie mają miejsca na odpoczynek i schronienie pośród traw i kwiatów, dlatego szybko odlatują w bardziej sprzyjające tereny. Można temu zaradzić, stawiając domek dla owadów.
Domek ma służyć zapylaczom przez cały rok, warto więc wybrać dla tego zaciszne, ciepłe miejsce, w którym pożyteczne owady znajdą azyl na czas zimy, upałów, wiatrów i burz, ale też będzie im służył jako bezpieczne gniazdo w okresie rozrodczym.
Jeżeli chcesz zachęcić owady, by częściej pojawiały się w Twoim ogrodzie, ogranicz nadmierne zabiegi pielęgnacyjne – zwłaszcza koszenie i przycinanie. Pszczoły, motyle, trzmiele, złotooki i inne pożyteczne stworzenia lubią różnorodność.
Jeśli masz działkę, to posadź długo kwitnące drzewa – klon tatarski, jarzębinę, lipę, robinię akacjową, jabłonie, grusze i czereśnie.
Nie usuwaj też gniazd owadów ani pajęczyn i zrezygnuj ze stosowania chemicznych środków ochrony roślin!
Uczniowie klas szóstych z pomocą rodziców wykonali wspaniałe domki dla owadów
Pomagamy ptakom przetrwać zimę.
Dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej wzięły udział w projekcie „Eko z Twoją Wolą”. Uczniowie przy pomocy nauczyciela wykonali karmnik dla ptaków, a następnie pomalowali farbami. Przygotowany z zaangażowaniem karmnik uczniowie zawiesili na drzewie przy budynku szkoły. Dzieci będą codziennie sprawdzać zawartość karmnika i systematycznie uzupełniać pojemnik na pokarm. W ten sposób włączą się aktywnie w akcję pomocy ptakom podczas zimy.
Pomagamy jeżom przetrwać zimę.
Zima to czas, kiedy wiele zwierząt zapada w sen zimowy. Wśród nich są również jeże. Jesienią te śliczne i sympatyczne zwierzątka szykują sobie schronienie, w którym będą mogły bezpiecznie przezimować.
Z pomocą tym małym ssakom pośpieszyli uczniowie z klasy 1a, którzy w ogrodzie szkolnym zbudowali dla nich dwie zimowe kryjówki.
Dzieci liczą na to, że zamieszkają tam jakieś jeżyki.
OBSERWACJE FENOLOGICZNE DRZEW JESIENIĄ W KLASACH I-III
Klasy I-III obchodziły Światowy Dzień Drzewa.
Podczas edukacji przyrodniczej odbyły się zajęcia w terenie. Uczniowie obserwowali jesienne drzewa. Wyniki obserwacji, pomiarów i badań zapisywali w kartach pracy. Powstały również klasowe albumy z jesiennymi drzewami,
Na zajęciach plastycznych uczniowie wykonali za pomocą różnorodnych technik piękne prace przedstawiające jesienne drzewa. Kolorowe liście zamieniły się w „jesienne cudeńka”.
Działania uczniów klas młodszych przedstawia zamieszczona galeria zdjęć.
Obserwacje fenologiczne drzew jesienią
Uczestnictwo w projekcie polega na wybraniu przez uczniów drzewa i prowadzeniu obserwacji faz fenologicznych, czyli sezonowych zmian, jakie zachodzą w życiu drzew przez cały rok.
W naszej szkole obserwacjami zajęli się uczniowie klas piątych oraz klasa 6 i 7. W ramach lekcji biologii odbyły się zajęcia terenowe, podczas których uczniowie zostali podzieleni na grupy i wybraliśmy spośród drzew rosnących wokół naszej szkoły kilka drzew do obserwacji, w tym kasztanowca, lipę, jarząb, miłorząb, modrzewia, świerka, klona i brzozę.
Uczniowie prowadzili swoje obserwacje raz w tygodniu i rejestrowali je poprzez wykonywanie zdjęć, wypełnianie kart pracy, prowadzenie dzienników obserwacji, wykonywanie plakatów i prezentacji.
Niektórzy uczniowie stworzyli tabliczki z nazwami drzew, a inni nadali im nawet imiona.
Obserwacje faz fenologicznych zaczęliśmy od jesieni. Będziemy kontynuowali obserwacje również zimą i wiosną.
Klasa 7b postawiła sobie za cel stworzyć mapę drzew w otoczeniu naszej szkoły. Powstały już pierwsze projekty:)
Zamieszczamy kilka zdjęć z naszych obserwacji:
Ogólnopolski program edukacyjny „Moje miasto bez elektrośmieci”.
Program „Moje miasto bez elektrośmieci” powstał w roku 2011 z inicjatywy ElektroEko. Jego celem jest edukacja dzieci i ich rodzin z zakresu prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, w trosce o środowisko naturalne.
Sadzenie wrzosów i berberysów.
Najlepszy czas sadzenia roślin ogrodowych to wiosna lub jesień, gdyż wtedy panują najlepsze warunki, sprzyjające łatwemu przyjmowaniu się sadzonek.
We wrześniu i październiku uczniowie naszej szkoły z radością i dużym zaangażowaniem upiększali teren wokół szkoły. Sadzili wrzosy i berberysy.
Był to świetny pretekst i powód, by wyjść na powietrze, by się poruszać oraz uaktywnić ciało i zmysły.
Laboratoria przyszłości
Linki do lekcji na których wykorzystywany był sprzęt z programu „Laboratoria Przyszłości”:
Interaktywne lekcje biologii i przyrody
Kody QR na lekcjach matematyki